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martedì 4 agosto 2009

In libreria SANGUE HABANERO di Gordiano Lupi (Ed. Eumeswil)

Un mistero avvolto tra le braccia di una prostituta cubana, una jinetera, sprofonda nelle contraddizioni del regime castrista.
La Cuba costretta a mangiare col volto nella polvere e quella votata al dio denaro sono un’unica entità in grado di inghiottire ogni anima umana.
Simbolo della contraddizione è un assassino seriale che stronca brutalmente vite di jineteras, donne i cui sogni sono già stati irrimediabilmente stroncati dalle promesse della società nuova.
La protagonista ci insegna che un destino di sesso a pagamento può essere sopportato per dare un futuro al proprio figlio, e che rischiare la vita di fronte a un serial killer può servire per riscattare tutte le prostitute che come lei annientano la propria vita ogni giorno.
I corpi dilaniati di queste povere donne sul lungomare del Malecón indicano la strada per l’indagine della polizia, e indicano al lettore il metodo per interrogarsi sulle contraddizioni di una Cuba agonizzante.

Gordiano Lupi (Piombino, 1960). Direttore Editoriale delle Edizioni Il Foglio. Ha tradotto i romanzi del cubano Alejandro Torreguitart Ruiz: Machi di carta (Stampa Alternativa, 2003), La Marina del mio passato (Nonsoloparole, 2003), Vita da jinetera (Il Foglio, 2005), Cuba particular – Sesso all’Avana (Stampa Alternativa, 2007) e Adiós Fidel – all’Avana senza un cazzo da fare (A.Car, 2008). I suoi lavori più recenti sono: Nero Tropicale (Terzo Millennio, 2003), Cuba Magica – conversazioni con un santéro (Mursia, 2003), Cannibal – il cinema selvaggio di Ruggero Deodato (Profondo Rosso, 2003), Un’isola a passo di son - viaggio nel mondo della musica cubana (Bastogi, 2004), Quasi quasi faccio anch’io un corso di scrittura (Stampa Alternativa, 2004 - due edizioni in un anno), Orrore, erotismo e pornografia secondo Joe D’Amato (Profondo Rosso, 2004), Tomas Milian, il trucido e lo sbirro (Profondo Rosso, 2004), Serial Killer italiani (Editoriale Olimpia, 2005), Nemici miei (Stampa Alternativa, 2005), Le dive nude - Il cinema di Gloria Guida e di Edwige Fenech (Profondo Rosso, 2006), Il cittadino si ribella: il cinema di Enzo G. Castellari - in collaborazione con Fabio Zanello - (Profondo Rosso, 2006), Filmare la morte – Il cinema horror e thriller di Lucio Fulci (Il Foglio, 2006), Orrori tropicali – storie di vudu, santeria e palo mayombe (Il Foglio, 2006), Almeno il pane Fidel – Cuba quotidiana (Stampa Alternativa, 2006), Sexy made in Italy – le regine del cinema erotico degli anni Settanta (Profondo Rosso, 2007), Coppie diaboliche - dal delitto di Marostica al giallo di Omegna - 34 casi di «crimine a due» 1902-2006 (in collaborazione con Sabina Marchesi - Editoriale Olimpia, 2008), Dracula e i vampiri (in collaborazione con Maurizio Maggioni - Profondo Rosso, 2008), Avana killing (Sered, 2008 – in edicola), Mi Cuba (Mediane, 2008) Delitti in cerca d’autore (I.D.I., 2008 – in edicola), Fernando di Leo e il suo cinema nero e perverso (Profondo Rosso, 2009) e Federico Fellini. A cinema greatmaster (Mediane - edizione italiana e inglese).

Ha curato e tradotto Cuba Libre – Vivere e scrivere all’Avana (Rizzoli, 2009), il primo libro italiano di Yoani Sánchez.

Ha preso parte ad alcune trasmissioni TV come Cominciamo bene le storie di Corrado Augias (libro Serial killer italiani), Uno Mattina di Luca Giurato (libro Serial killer italiani), Odeon TV (trasmissione sui Serial killer italiani) e La Commedia all’italiana su Rete Quattro (dove ha parlato di Gloria Guida e di commedia sexy). È stato ospite di alcune trasmissioni radiofoniche in Italia e Svizzera per i suoi libri e per commenti sulla cultura cubana. I suoi libri sono stati oggetto di numerose recensioni e segnalazioni che si possono leggere al sito www.infol.it/lupi.

3 commenti:

  1. Grazie! Il mio vero nome è Gordiano, ma grazie lo stesso.

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  2. The Eternal Allure of the Vampire: From Dracula to Nosferatu and Beyond


    In the vast tapestry of horror, no figure is as captivating or as enduring as the vampire. This enigmatic creature, with its dark allure and timeless appeal, has transcended centuries, cultures, and media, continuously evolving yet remaining ever present. From the legendary Count Dracula to the shadowy Nosferatu, and their countless modern adaptations in movies and comics, vampires have etched an indelible mark on our collective consciousness. But what is it about these nocturnal beings that has ensured their place in the annals of horror and popular culture?

    The Origin of the Vampire Myth:
    The vampire mythos is ancient, with roots that stretch back to folklore in Europe, particularly in the Balkans and Eastern Europe. Early vampire legends often depicted them as grotesque and malevolent spirits, creatures that fed on the blood of the living to sustain their own wretched existence. These early tales were more about fear of the unknown and the afterlife than the romanticized versions we know today.

    Bram Stoker’s ‘Dracula’: The Birth of a Modern Icon
    The vampire myth took a definitive form in 1897 with the publication of Bram Stoker's Dracula. This novel introduced the world to Count Dracula, a sophisticated yet terrifying figure who embodied both the fear and fascination associated with the undead. Stoker’s Dracula was not just a monster; he was a being of complex desires, capable of seduction, and driven by an insatiable thirst for power and blood.

    Dracula’s legacy in literature is profound. He is the archetype of the vampire, the standard against which all other vampires are measured. His character has inspired countless adaptations, making him a central figure in the horror genre and a symbol of the dangers lurking in the dark.

    Nosferatu: The Shadow of the Night
    In 1922, Nosferatu, an unauthorized adaptation of Stoker’s Dracula, introduced audiences to a new vision of the vampire. Directed by F.W. Murnau, Nosferatu remains one of the most iconic silent films in history, largely due to Max Schreck’s haunting portrayal of Count Orlok. Unlike the suave and sophisticated Dracula, Orlok is a grotesque, rat-like figure, embodying a more primal and disturbing vision of the vampire.

    Nosferatu was a landmark in cinematic history, pioneering techniques in horror that would influence generations of filmmakers. The film’s use of shadow, light, and the unsettling physicality of its vampire set a new standard for the genre, and its influence can still be seen in modern horror cinema.

    Vampires in Modern Cinema: Evolution and Reinvention
    As cinema evolved, so too did the vampire. From the Gothic elegance of Universal Studios' Dracula (1931) starring Bela Lugosi, to the Hammer Horror films of the 1950s and 60s with Christopher Lee’s menacing portrayal of the Count, vampires became a staple of horror, each era offering its own interpretation.

    In the late 20th and early 21st centuries, vampires experienced a significant transformation. Films like The Lost Boys (1987), Interview with the Vampire (1994), and Blade (1998) began to portray vampires as antiheroes, complex beings with their own moral codes. This shift was further popularized by television series like Buffy the Vampire Slayer and True Blood, where vampires were depicted as integrated (though often marginalized) members of society, grappling with human emotions and desires.

    The Twilight saga, while controversial among purists, brought vampires to a new generation, emphasizing romance and the supernatural in a way that resonated with millions of fans worldwide. Meanwhile, films like Let the Right One In (2008) and Only Lovers Left Alive (2013) explored the loneliness and existential dread of eternal life, adding new dimensions to the vampire mythos.

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